A nyuszik etetése

 

A nyuszik etetésével kapcsolatos fontos tudnivalók

 

A széna

 

A száraz takarmányok között legfontosabbak a szénák. Ezek tulajdonképpen szárított változatai a zöld takarmányoknak. A szárítás tartósítást jelent, amelynek során alaposan megváltoznak az eredeti takarmányok beltartalmi értékei, változik étrendi hatásuk és ízletességük is. Kiváló rostforrás és minden nyuszi étrendjének a legfontosabb része. A szénának állandóan a nyuszik rendelkezésére kell állnia a nagy mennyiségű rostszükséglet miatt. A túl kevés rost az étrendben súlyos problémákat okozhat. A széna minősége nagyon fontos. Fontos, hogy ne tartalmazzon sok port, mivel a szénapor kis részei is okozhatnak légzőszervi problémákat. A nedves szénának penész szaga van és súlyosan megbetegítheti nyuszinkat, tehát ettől azonnal meg kell szabadulni. Sötét, száraz helyen tároljuk, mivel a napfény tönkreteheti a benne lévő fontos vitaminokat és ásványi anyagokat.

 

Zöldségek 

 

 Ízletes, jól emészthető takarmányok és a nyulak szívesen fogyasztják, esetenként még többet is megennének, mint ami előnyös lenne számukra.  Sok tápanyagot tartalmaznak, amelyre a nyusziknak szüksége van. A magas víztartalom ellátja nedvességgel a béltartalmat és javítja az emésztést. Nagyon fontos, hogy a zöldségeket és más friss élelmiszereket lassan, és óvatosan vezessünk be nyuszink étrendjébe. Kezdetben a nagy mennyiség túl lágy széklethez, hasmenéshez vagy a bélmozgás leállásához vezethet. A 3-4 hónapos kor általában megfelelő időpont a zöldségfélék bevezetéséhez. Mindennap adjunk friss zöldséget a nyulunknak. Legalább a napi zöldségek egyikének tartalmaznia kellene A vitamint (például: céklalevél, brokkoli, sárgarépa zöldje, pitypanglevél). A répával történő etetést ne vigyük túlzásba, mivel nagy a cukortartalma. A világoszöld saláták hasmenést, a túl sok káposzta pedig pajzsmirigy megnagyobbodást és emésztési problémákat okozhat. A sok víz a szervezetet petyhüdtté teszi, ezért tenyészállatok részére csak kis adagok jöhetnek szóba, tehát így ügyelnünk kell a mennyiségekre. A sérült zöldségfélék hamar romlanak, rothadnak, télen könnyen megfagynak. Ilyen állapotban veszélyt jelentenek a nyuszink számára, gyomor- és bélhurutot, hasmenést, felfúvódást válthatnak ki, így erre is nagyon figyeljünk oda.

 

Fogyasztható zöldségek : 

 

sárgarépa és zöldje, zeller, római saláta, lollo saláta, ruccola, articsóka, sütőtök, cukkini, cékla és zöldje, lucerna, paszternák, petrezselyem gyökér és zöldje, spenót, búzafű, spárga

 

Sárgarépa

Sárgarépa

Zeller

Zeller

Római saláta

Római saláta

Lollo saláta

Lollo saláta

Ruccola

Ruccola

Articsóka

Articsóka

Sütőtök

Sütőtök

cukkini

Cukkini

cékla

Cékla

lucerna

Lucerna

paszternák

Paszternák

petrezselyem

Petrezselyem

spenót

Spenót

búzafű

Búzafű

spárga

Spárga

 

Korlátozott mennyiségben adhatók ( gázosodást okozhatnak) :

brokkoli, karfiol, kelbimbó, fodros káposzta, takarmánykáposzta, endívia saláta, karalábé, fehérrépa és zöldje, kínai kel

 

 

brokkoli

Brokkoli

karfiol

Karfiol

kelbimbó

Kelbimbó

káposzta

Káposzta

endívia saláta

Endívia saláta

karalábé

Karalábé

fehérrépa

Fehérrépa

kínai kel

Kínai kel

 

Fűszer- és gyógynövények

 

Változatossá tehetik nyuszink étrendjét. Frissen és szárítva is adhatók.

 

Ártalmatlan fűszer- és gyógynövények :

bazsalikom, borsmenta, petrezselyem, kerti zsázsa, zsálya, kapor, oregánó, pitypang, rozmaring, kakukkfű, lóhere, kamilla, koriander, turbolya, citromfű

 

bazsalikom

Bazsalikom

borsmenta

Borsmenta

petrezselyem

Petrezselyem

kerti zsázsa

Kerti zsázsa

zsálya

Zsálya

kapor

Kapor

oregánó

Oregánó

pitypang

Pitypang

rozmaring

Rozmaring

Kakukkfű

lóhere

Lóhere

kamilla

Kamilla

koriander

Koriander

turbolya

Turbolya

citromfű

Citromfű

 

Gyümülcsök

 

A túl sok gyümölcs magas cukortartalma miatt nyuszink számára komoly emésztőrendszeri problémákat okozhat. A gyümölcsökből távolítsunk el minden magot, néhányuk magja ugyanis mérgeket tartalmaz. A friss ananász és papaya ( nem konzerv !) bizonyos enzimeket tartalmaz, amelyek segítenek lebontani a táplálék egyes részeit

Fogyaszthatók :

málna és levele, áfonya és levele (piros és kék), eper és levele, földiszeder és levele, alma, sárgadinnye, papaya, körte, őszibarack, ananász, szőlő, banán, narancs, mangó

 

málna

Málna

kék áfonya

Kék áfonya

vörös áfonya

Vörös áfonya

eper

Eper

földiszeder

Földiszeder

alma

Alma

sárgadinnye

Sárgadinnye

papaya

Papaya

körte

Körte

őszibarack

Őszibarack

ananász

Ananász

szőlő

Szőlő

banán

Banán

narancs

Narancs

mangó

Mangó

 

Ágak és gallyak

 

Időnként adhatunk nyulunknak egy-egy ágat vagy gallyat rágcsálni. Ezek nem csak segítenek koptatni a fogakat, hanem tápértékkel is bírnak és jó játék is egyben. Csonthéjas gyümölcsöt termő fák mérgezőek számukra ( például: szilva, cseresznye, sárga és őszibarack).

Veszélytelen fafélék : fűzfa, lucfenyő, kőrisfa, nyírfa, juharfa, nyárfa, almafa, körtefa, mogyoró, galagonya

 

A következő élelmiszerek súlyos gyomor-bél rendellenességeket okozhatnak :

egész magvak, olajos magvak, kukorica, borsó, lencse, bab, burgonya, bambuszrügy, az összes tejtermék, cukor és keményítőtartalmú termékek.

 

Nyúltápok

 

 A nyúltápok az energia és a tápanyagok koncentrált forrásai. Tartalmaznak vitaminokat, ásványi anyagokat, biztosítják a növekedéshez és egészséghez szükséges napi tápanyagellátást. A jófajta táp legalább 18% rostot, 12-14% fehérjét, maximum 3% zsírt és 0,5-0,8% kálciumot tartalmaz. Általános szabály, hogy a rosttartalom mindig több legyen a fehérjetartalomnál. Az ajánlott nyúltáp mennyiség egy felnőtt nyuszi részére 1/4-1/2 csésze táp ( 1 csésze kb. 250 ml ) / 2,5 kg. A nyúltáp sok kalóriát tartalmaz, így a nyuszi elhízhat, ha túl sokat eszik belőle, így erre is figyelni kell.

 

Gabonamagvak

 

A gabonamagvak közül a legértékesebb a zab. Kedvező étrendi hatású, a nyulak minden formában, szemesen is fogyasztják. Biológiai értékét tekintve a gabonafélék fehérjéi között a legértékesebb. A többi gabonaféléhez képest zsírban is dúsabb. Érdemes megjegyeznünk, hogy sok ún. telítetlen zsírsavat is tartalmaz, amelyek élettanilag fontosak, jelentős a nyálkatartalma is. Ez szerepet játszik az emésztőszervi megbetegedések mérséklésében.

Az árpa követi fontossági sorrendben a zabot. Takarmányozásra főleg az őszi árpát használjuk.Ha a kukoricával hasonlítjuk össze, akkor kitűnik, hogy fehérje és rosttartalma nagyobb, energiatartalma kisebb, mint a kukoricáé. A benne lévő tápláló anyagokat a nyulak jobban értékesítik. Az árpát szemes formában a nyulak szívesen fogyasztják.

A kukorica egyoldalúan hizlaló takarmány, tenyésznyulak adagjában csak korlátozottan etethetjük. A sok kukoricát fogyasztó tenyésznyulak ugyanis elhíznak, a nőstények gyengén ivarzanak, nem hajlandók párzásra, vagy az eredményes pároztatás után sem esnek teherbe.

A gabonafélék közül a búzában van a legtöbb fehérje, biológiai értéke nem teljes, bizonyos aminosavakban szegény. Rosttartalma alacsony, viszonyt keményítőben dús.

 

Vitaminok

 

A vitaminokban szegény takarmányok kiegészítésére szolgálnak a vitaminkészítmények. Adagolásukat a dobozokhoz rendelt használati utasítások részletesen tartalmazzák.

Én a Jolovit nevű vitaminkészítményt használom. 4 l vízhez adok 1 ml vitaminoldatot és ezt itatom 5 napon keresztül. Havonta, kéthavonta ajánlatos megismételni a nyuszik jó kondíciója érdekében.

 

 A nyuszik táplálkozási piramisa

táp (


Mini Bunny törpenyúl tenyészet - 2018-10-23
Mini Bunny Törpenyúl Tenyészet
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera